Hormonale migraine

Heb je iedere maand last van hoofdpijn/migraine? Heb je het gevoel dat er een link is met je hormonen? Dat kan kloppen. Zoals je missschien wel weet zijn je darmen van grote invloed op het hormoonsysteem. Het belang van goede voeding blijft daarbij belangrijk. Om de hoofdpijn/migraine aanvallen te verminderen zou je onderstaande tips kunnen toepassen. Heb je meer hormonale klachten, dan kijk ik graag eens met je mee over hoe je dit het beste kunt aanpakken.

• Bloedsuiker pieken kunnen een migraine uitlokken. Het is daarom belangrijk om “snelle” koolhydraten te vermijden. Dit zijn o.a. suikers, koek, snoep, frisdrank, witmeelproducten zoals witte pasta. Met de inname van suikers maakt je lichaam insuline aan, waardoor de bloedsuikerspiegel een snelle daling krijgt. Dit kan o.a. hoofdpijn veroorzaken.
  • Een verstoring in de omega 3 en 6 balans kan hoofdpijn veroorzaken. Vermijd daarom zoveel mogelijk “slechte” vetten. Dit zijn een overmaat aan verzadigde vetzuren in zuivel, vlees, kaas, vleeswaren en vooral transvetzuren in koek, snacks, margarines en kant en klaar producten.
  • Omega 6 kun je vinden in: noten, zaden, koudgeperste oliën: olijfolie, zonnebloemolie, saffloerolie, sesamolie.
  • Omega 3 kun je vinden in walnoten, walnootolie, chiazaad, koolzaadolie, hennep, levertraan en vette vis.
  • Eet 400-500 gram groenten/vezels per dag.
  • Een tekort aan magnesium kan ook een oorzaak zijn van hoofdpijn. Neem dus voldoende magnesiumbronnen tot je. Magnesium kun je vinden in groene bladgroentes, volkoren pasta/rijst/brood, noten, fruit en dan met name dadels, frambozen, bananen, papaja’s, citroenen. Zeewieren zijn ook een bron van magnesium, dit is ook verkrijgbaar in een “strooi” variant, voor op bijvoorbeeld een gekookt eitje. Let op: koffie, suikers, witmeelproducten, stress en veel zweten zorgen voor een sterke uitscheiding van magnesium.
  • Voldoende inname van vitamine B2 en B6. Deze zitten in volkoren producten, bladgroenten, vlees, vis, vloeibare melkproducten, noten, zaden, eieren, peulvruchten, soja, aardappelen. Vitamine B2 bronnen: kiemen, groenten, eieren, noten, zaden, edelgistvlokken, marmite, orgaanvlees. Vitamine B6 bronnen: bananen, noten, volkoren graanproducten, groente, vis.

Bronvermelding: Rineke Dijkinga