Zonlicht als gezondheidsboost

Wat hebben we al heerlijke dagen gehad met veel zon. Zonlicht biedt veel positieve effecten aan je lijf. In de ochtend heeft het licht een breed spectrum aan kleuren en een hoge frequentie van 10.000 lux(bij het eerste uur na zonsopkomst). Deze geven je hormonen een boost. 

Ons lichaam reageert op het licht van de zon en activeert cellen in ons lichaam. Zonlicht zorgt ervoor dat de energiecentrales (mitochondriën) in je cellen veel sneller opladen. 

Je kunt je lichaam dus helpen aan meer energie door in de ochtend (het liefst het eerste uur na zonsopgang) in de zon te gaan lopen. Je ogen werken hierbij als een soort zonnepanelen, draag dus met wandelen in de zon geen zonnebril in de ochtend, want dit gaat het effect tegen.

Magnesium
Als je veel in de zon zit, verbruikt je lichaam meer magnesium. Om vitamine D goed op te kunnen nemen heeft je lichaam magnesium nodig. Als je na een dag in de zon moe en rozig bent, meer last hebt van krampen en trillende oogleden, zorg dan dat je je magnesium voorraad aanvult. 

Je magnesium aanvullen kan met noten, pitten, zaden, (groene) groenten, peulvruchten, vlees, vis, volkorenproducten, cacaopoeder (pure chocola) en melkproducten. Magnesium helpt je ook om rustiger in slaap te vallen.

Antioxidanten
Antioxidanten helpen je lichaam je huid te beschermen van binnenuit. Zo verklein je ook de kans op verbranden. Als je in de zon zit kun je denken aan het eten van diepgekleurde voeding als watermeloen, mango, appels, tomaten, zwarte bessen, frambozen aardbeien en rode bessen.

Insmeren
Vergeet je niet in te smeren op de heetste momenten van de dag. Zonnebrand kan, net als veel andere verzorgingsproducten, voor een disbalans op je hormoonhuishouding zorgen. Zorg er dus voor dat je met een natuurlijke zonnebrand jezelf insmeert. Je kunt dan denken aan merken als bijvoorbeeld Lavera & Weleda.

Vermijd de volgende ingrediënten uit verzorgingproducten:

  • Octinoxate (octylmethoxycinnamaat)
  • Padimaat O (Octyl Dimethyl PABA / PABA Ester)
  • Menthyl anthranilaat
  • Retinyl palmitate
  • Exybenzone (benzofenon-3)

Geef een reactie